Artysta „sìk” bada kulturę Joruba poprzez mitologię

Pisemny Lamide Akintobi, CNNLagos, Nigeria

Docenianie dziedzictwa kulturowego i wykorzystywanie go do wyobrażenia sobie lepszej przyszłości: to jeden z celów fotografa-samouka i artysty wizualnego Ade Okelarina.

Jego nazwisko zawodowe to „Àsìkò” – słowo oznaczające „czas” lub „chwilę” w języku joruba, jednym z języków jego rodzinnej Nigerii. Czerpanie z aspektów tradycyjnej kultury Joruba było ważnym aspektem jego twórczej podróży. W dwóch ostatnich seriach zatytułowanych „Strażnicy” i „Mit i legenda” bada ikonografię bóstw joruba lub „Òrìshàs”.

W historii Joruba Òrìshà byli świętymi istotami posiadającymi boskie moce, a wiara w nich trwa poza Afryką Zachodnią, ponieważ niewolnicy i ich potomkowie zostali przekazani między innymi na Karaiby i Amerykę Południową. Ale dorastając w Nigerii w latach 80. i 90., gdzie edukacja w zakresie rdzennych wierzeń nie była powszechna, Okelarin mówi, że jej artystyczna podróż polegała na dekonstrukcji wcześniejszej wiedzy.

„Praca polega na odkrywaniu i zrozumieniu rzeczy, których nie uczono mnie w szkole” – powiedział Okelin – „i tworzeniu przestrzeni, w której mogę zrozumieć dziedzictwo i stworzyć coś z dziedzictwem”.

Jej portrety i wizerunki Òrìshà łączą tradycyjną fotografię ze sztuczną inteligencją (AI), cyfrowymi technikami edycji i kolażem, i są sposobem Okelarin na łączenie różnych globalnych mitologii, dzięki którym wszyscy jesteśmy połączeni w naszych głęboko zakorzenionych historiach. .

Badając projekty, zauważył podobieństwa między elementami mitologii Joruba i zachodniej, takimi jak bóstwo Yoruba Sango i nordycki bóg Thor, obaj bogowie piorunów i błyskawic, oraz Òrìshà Olokun, który reprezentuje morze, podobnie jak jego greka. odpowiednik Posejdona.

W tej pracy Okelarin ponownie wyobraża sobie Olokun, jorubską boginię oceanów, mórz i bogactwa. Kredyt: Czas

Założeniem jego pracy, jak mówi, jest „spojrzenie wstecz, aby spojrzeć w przyszłość”, aby dowiedzieć się, skąd pochodzą Afrykanie jako społeczeństwo i pomóc w kształtowaniu przyszłości „która nie jest kształtowana przez westernizację, ale przez fundament ideologii kulturowej i estetyki”.

Okelarin przeprowadziła się do Wielkiej Brytanii w 1995 roku i mówi, że odkrywanie własnej kultury zmieniło jej perspektywę z zachodniego spojrzenia na takie, które celebruje „piękną inną perspektywę” i pomogło jej zrozumieć jej dziedzictwo.

„W świecie postępującej globalizacji ważne jest, aby zachować poczucie tożsamości, które kształtuje lepsze struktury społeczne” – powiedział Okelin. „Westernizacja nie jest odpowiedzią na postęp, ale potrzebujemy mieszanki tego, kim jesteśmy i tego, co świat ma do zaoferowania, w przeciwnym razie stracimy to, co czyni nas „nami”. Tworzenie i udostępnianie tych obrazów przy użyciu nowoczesnych technologii i technik to jeden ze sposobów na pokazać, że „nasze historie mają znaczenie”, dodaje.

Zwiększanie świadomości

Pomimo tego, że odkąd pamięta, był przeciwny sztuce i fotografii – dorastając w Nigerii w otoczeniu afrykańskiej sztuki kolekcjonowanej przez ojca – Okelarin studiował chemię i pracował jako architekt danych w przemyśle farmaceutycznym. mówi „Do nigeryjskich rodziców, którzy nie chcieli (on) być głodującym artystą”. Ale zmiana sposobu myślenia z biegiem czasu skłoniła go do skupienia się na fotografii w pełnym wymiarze godzin do 2015 roku.

Okelarin mówi, że podnoszenie świadomości na temat problemów społeczno-politycznych wpływających na jego społeczność i społeczeństwo to kolejna rola, jaką odgrywa jako artysta. Mówi, że jego podróż, kultura i doświadczenia jako Joruba mieszkającego w Wielkiej Brytanii są siłą napędową jego pracy, która obejmowała takie tematy, jak FGM, męskość, mistycyzm, tożsamość i rasa.

Jej postacie mitologiczne i inne projekty, takie jak seria „She is Adorned” z 2020 roku, wykorzystują koncepcję warstw, z tematami dosłownie ozdobionymi warstwami afrykańskich koralików i klejnotów. Okelarin wykorzystuje również cyfrowe renderowanie, nakładając na zdjęcia aspekty jej dziedzictwa kulturowego, takie jak tkaniny i tekstury. To mieszanie różnych procesów – zwykłej fotografii i sztucznej inteligencji – „otworzyło przed nim silną wyobraźnię”.

„Jest objęty słońcem”. Kredyt: Czas

Niektóre z tych nowych możliwości obejmują malowanie i rzeźbienie, mówi. W 2022 roku stworzył grafikę globu dla projektu World Re-imagined. Jest to brytyjski projekt edukacyjny poświęcony historii sztuki, dotyczący transatlantyckiego handlu niewolnikami, w ramach którego rozstawiono ponad 100 globusów w całej Wielkiej Brytanii.

Jego prace były wystawiane w Wielkiej Brytanii, Nigerii i Stanach Zjednoczonych, a niedawno uruchomił swój pierwszy pakiet NFT z galerią fotografii artystycznej NFT Bridge Gallery.

Dzięki pracy, która sięga wstecz i stale się rozwija, Okelarin kontynuuje podróż, aby umożliwić eksperymentowanie i rozwój.

„Gdy się starzeję, odkryłam, że kultura, z której pochodzę, ma piękno i rezonans” – powiedziała. „Żyjąc w diasporze, bardziej niż kiedykolwiek, moje dziedzictwo kulturowe jest dużą częścią mojej tożsamości i tego, kim jestem. To siła”.

Leave a Comment